قوانین پاسخ
وبسایتهای پرسش و پاسخ با هدف پاسخ دقیق، بدون حاشیه و مطمئن به پرسش مشخص و قابل پاسخ ایجاد شدهاند. در وبسایتهای پرسش و پاسخ بر خلاف فرومها بحثها نباید به حاشیه کشیده شوند. برخلاف چترومها نباید بحث اصلی درصد کمی از کل بحث را شامل شود و بر خلاف وبلاگها مکانی برای توضیح حدسها و احساسات شخصی نیست.
هنگامی که فردی با یک پرسش مناسب وارد وبسایت پرسش و پاسخ میشود بیش از هر چیزی منتظر پاسخ دقیق و سریع پرسش خود است. بنابراین در این وبسایتها، قوانین مشخصی حاکم است که هدف دسترسی سریعتر و مطمئنتر به پاسخ را ممکن میکند.
قوانین این وبسایت برای ارائهی یک پاسخ به صورت زیر است.
- سعی کنید به پرسش پاسخ دهید.
- در صورتی که از دکمهی پاسخ برای درج یک مطلب استفاده میکنید مطمئن شوید که به همه یا قسمتی از پرسش پاسخ خواهید داد. برای تذکر اشتباه در طرح سوال، کم بودن دادهها، گسترش حووزهی سوال و ... از دیدگاه استفاده کنید. از پاسخ تنها هنگامی استفاده کنید که پاسخی برای ارائه به طراح پرسش دارید.
- در پاسخ از مطالب حاشیهای اجتناب کنید.
- پاسخ شما باید تنها حاوی اطلاعاتی راجع به حل مسالهی طرح شده در پرسش باشد. از طرح اشکالات پاسخهای دیگران در پاسخ خودتان خودداری کنید و این کار را با استفاده از دیدگاهها انجام دهید.
قوانین بالا معتبر بودن یا نبودن پاسخ را تعیین میکنند، قواعدی نیز وجود دارند که به شما کمک میکنند یک پاسخ بهتر ارائه دهید.
- پاسخ دیگران را گسترش دهید.
- در صورتی که هماکنون کاربری دیگر به پرسش پاسخ داده است اما از نظر شما این پاسخ کامل نیست پاسخ خود را ارائه کنید. میتوانید با اشاره به پاسخی که قسمتی از پرسش را دربر گرفته است، مطالب تکمیلی خود را طرح کنید یا از ابتدا یک پاسخ کامل ارائه کنید.
- یک پاسخ تکراری مورد قبول است.
- در صورتی که یک کاربر پاسخی را ارائه کرده که شما نیز همان پاسخ را در نظر دارید، میتوانید آن را ارائه کنید. هرچند نمیتوانید انتظار داشته باشید برای ارائهی یک پاسخ تکراری از کاربران امتیاز مثبت دریافت کنید.
- سعی کنید پاسخها مستند باشد.
- سعی کنید هنگامی که پاسخی را ارائه میکنید مستندات آن را نیز ذکر کنید. پیوند به مستندات معتبر موجب میشود امتیازات مثبت بیشتری جذب کنید.
- از مطالب حاضر در وبسایت استفاده کنید.
- در صورتی که قسمتی از پرسش قبلاً در وبسایت در پرسشی دیگر طرح شده و پاسخ داده شده است، میتوانید به آن پاسخ ارجاع دهید.
- از بیان مطالبی مانند «نمیدانم»، «نظری ندارم»، «چه سوال زیبایی» به عنوان پاسخ اجتناب کنید. در صورتی از دکمهی پاسخ استفاده کنید که حداقل قسمتی از پاسخ را میدانید.
- از مثالها استفاده کنید.
- در صورتی که پاسخ شما قابل ارائه با مثال است حتماً از مثال استفاده کنید. این کار باعث میشود کیفیت پاسخ شما بالا رود و امکان کسب امتیاز مثبت و انتخاب شدن به عنوان بهترین پاسخ بیشتر شود.
- همهی حالتها را بررسی کنید.
- در صورتی که پاسخ شما به حالتهای مختلفی تقسیم میشود، سعی کنید همهی حالتها را بیان کرده و توضیح دهید. از حالات استثنا هم غافل نشوید. این کار باعث میشود از اشتباهات بعدی طراح پرسش جلوگیری شود. مطمئناً این ژرفنگری شما موجب سپاس و احترام کاربران دیگر خواهد شد.
- کدهای برنامهها را کامل بنویسید.
- در صورتی که پاسخ شما شامل کدی است، در صورت امکان کد برنامه را کامل بنویسید. با مقدمات و قسمتهای ضروری برای اجرا. این کار باعث میشود بررسی کد شما سریعتر صورت گیرد.
- به پرسش خود پاسخ دهید.
- در صورتی که پرسشی و راهحلی مناسب دارید که اطلاعات دیگر کاربران را افزایش میدهد طرح پرسش و پاسخ به آن توسط خودتان میتواند مفید باشد.
- شما با ارسال یک پاسخ، انتخاب شدن پاسختان به عنوان بهترین و ... امتیازاتی دریافت میکنید. این امتیازات به صورت زیر هستند
ارسال یک پاسخ | ۴ امتیاز مثبت برای پاسخدهنده |
انتخاب پاسخ شما به عنوان بهترین پاسخ | ۳۰ امتیاز مثبت برای پاسخدهنده |
هر امتیاز مثبت روی پاسخ شما | ۲ امتیاز مثبت برای پاسخدهنده |
هر امتیاز منفی روی پاسخ شما | ۲ امتیاز منفی برای پاسخدهنده |
افزایش امتیاز برای پاسخ دیگران | ۱ امتیاز مثبت برای امتیازدهنده |
کاهش امتیاز برای پاسخ دیگران | ۱ امتیاز منفی برای امتیازدهنده |
در صورتی که دیدگاه یا پرسشی در مورد این قوانین دارید یا قانون مناسبی را برای پیشنهاد دارید، به پشتیبانی ایلی مراجعه کنید.