اولین بار است که به این وب‌سایت می‌آیید. راهنما را مطالعه کنید!
x
موسسه خیریه محک

شهر ریاضی بازی-ریاضی

شیء‌گرایی و کلاس‌ها

+1 امتیاز
89 نمایش

من در کتاب‌های زیادی سعی کردم در مورد شیءگرایی بخونم، ولی معمولا گیج شدم و دقیقا متوجه نشدم داستان چیه.
کسی میتونه برام تئوری اینکه شیءگرایی دقیقا چه مفهومی داره و استفاده از کلاس‌ها به چه علته، توضیحی بده؟

برنامه‌ای که تست نشده کار نخواهد کرد (Stroustrup, Bjarne)
پرسیده شده چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ در C++ توسط CPP_Crawler3  
بازتگ شده دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ توسط admin

1 پاسخ

0 امتیاز

کلاس نوع گسترش یافته‌ای از یک ساختمان داده‌س که غیر از نگهداری اطلاعات، میتونه دارای توابعی باشه.
و شیء نمونه ای از یک نوع کلاس هست. و از دید متغیرها، کلاس نوعی داده ست که شیء نوعی متغیر از اون نوع داده محسوب میشه.
استفاده از شیءگرایی برای وقتیه که شما میخواین اطلاعاتی از یک داده باشید و همچنین توابع خاصی که روی اون داده کار کنن و همه اینها به هم مربوط هستن.
یکی از فواید نوشتن کلاس اینه که اطلاعات و دستورات مربوط به یک سری اطلاعات تا جای امکان در یک بسته نوشته بشن که هر وقت مشابه اون کد مورد نیاز بود بشه از همون استفاده کرد و نیازی به نوشتن دوباره کد نباشه.
و در همین مورد استفاده‌ی کلاس‌ها از هم مطرح میشه و نحوه‌ی دسترسی کلاس‌ها به همدیگه.
اینجا مثالی از یک کلاس رو داریم:

class class_name {
  access_specifier_1:
    member1;
  access_specifier_2:
    member2;
  ...
  } object_names;

که حالا کلاس به مفهوم یک الگو از نوعی داده‌ی مشخصه و با تعریف کردن اشیائی از این نوع میشه کار با شیءگرایی رو شروع کرد.
در واقع کلاس یک مفهوم با خصوصیات تعریف شده ست و اشیاء یک کلاس، مصداق‌هایی از اون مفهوم در دنیای واقعی هستن که بطور کلی از نوع اون کلاسن ولی جزئیات تعریف شده ی متفاوتی با هم دارن. (مثل آدم‌ها که همگی بطور کلی یک نوع موجودند ولی در خصوصیاتی که برای نوع آدم تعریف میشه، با هم تفاوت دارند.)

پاسخ داده شده جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ توسط CPP_Crawler4