اولین بار است که به این وب‌سایت می‌آیید. راهنما را مطالعه کنید!
x
موسسه خیریه محک

شهر ریاضی بازی-ریاضی

قوانین پرسش

وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ با هدف پاسخ دقیق، بدون حاشیه و مطمئن به پرسش مشخص و قابل پاسخ ایجاد شده‌اند. در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ بر خلاف فروم‌ها بحث‌ها نباید به حاشیه کشیده شوند. برخلاف چت‌روم‌ها نباید بحث اصلی درصد کمی از کل بحث را شامل شود و بر خلاف وب‌لاگ‌ها مکانی برای توضیح حدس‌ها و احساسات شخصی نیست.
هنگامی که فردی با یک پرسش مناسب وارد وب‌سایت پرسش و پاسخ می‌شود بیش از هر چیزی منتظر پاسخ دقیق و سریع پرسش خود است. بنابراین در این وب‌سایت‌ها، قوانین مشخصی حاکم است که هدف دسترسی سریع‌تر و مطمئن‌تر به پاسخ را ممکن می‌کند.
قوانین این وب‌سایت برای طرح یک پرسش به صورت زیر است.

پرسش باید پرسش باشد.
ابتدایی‌ترین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید که یک پرسش باید حاوی مساله یا مشکلی برای حل کردن باشد. پرسشی که حل آن در خود متن پرسش وجود دارد یا اصولاً مساله‌ای برای حل شدن ندارد، به عنوان یک پرسش معتبر تلقی نمی‌شود.
مثلاً طرح مطلبی به صورت «من از کامپایلر مایکروسافت استفاده می‌کنم. می‌خواستم ببینم بقیه از چه کامپایلرهایی استفاده می‌کنند» به هیچ وجه مساله‌ای برای حل شدن ندارد.
پرسش باید مرتبط با موضوع وب‌سایت باشد.
مهم‌ترین نکته در مورد طرح پرسش این است که پرسش باید متناسب با وب‌سایت پرسش و پاسخ باشد. این وب‌سایت در حوزه‌ی نرم‌افزار و علم کامپیوتر است. بنابراین پرسش‌هایی در مورد سیاست، ورزش و ... در این وب‌سایت جایی برای طرح شدن ندارند.
شاخه‌های وب‌سایت تاحدودی موضوع وب‌سایت را روشن می‌کنند. این وب‌سایت در حال حاضر شامل پرسش‌هایی مربوط به حوزه‌های تخصصی کامپیوتر (برنامه‌نویسی، سیستم‌عامل، سیستم‌های مدیریت محتوا) و یک شاخه‌ی متفرقه است. شاخه‌ی متفرقه به معنای پرسش‌هایی در حوزه‌ی تخصصی کامپیوتر است که در شاخه‌های وب‌سایت قرار ندارند. این پرسش‌ها به صورت موقت در این شاخه قرار می‌گیرند و در صورت استقبال از موضوع، به شاخه‌های وب‌سایت اضافه می‌شوند.
شاخه‌های کنونی وب‌سایت
  • زبان‌های برنامه‌نویسی
    • پی‌اچ‌پی (PHP)
    • سی‌پلاس‌پلاس (C++)
    • جاوااسکریپت (JavaScript)
    • متلب (Matlab)
  • سیستم‌های مدیریت محتوا
    • جوملا (Joomla)
    • وردپرس (Wordpress)
    • دروپال (Drupal)
  • سیستم‌های عامل
    • ویندوز (Windows)
    • لینوکس (Linux)
    • مکینتاش (Macintosh)
  • متفرقه
پرسش نباید تکراری باشد.
کسانی که در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ به دنبال رفع مشکلات دیگران هستند غالباً متخصصینی هستند که در حوزه‌ی کاری خود تجربه دارند. بنابراین اتلاف وقت ایشان با طرح پرسش‌های تکراری و اصرار به پاسخ کاری نادرست است.
شما می‌توانید پیش از طرح یک پرسش در وب‌سایت جست‌وجو کنید تا در صورتی که قبلاً این پرسش طرح شده از پاسخ‌های داده شده استفاده کنید. معمولاً پرسش‌هایی که پاسخ انتخاب شده دارند، به صورتی کامل رفع اشکال طراح پرسش را نموده‌اند.
در صورتی که پاسخ‌های پرسش قبلی کافی نبود می‌توانید در زیر پاسخ‌های آن، این موضوع را بیان کنید. ایمیل دیدگاه شما به ارسال‌کننده‌ی آن پاسخ فرستاده خواهد شد و امکان کامل کردن پاسخ وجود دارد. با این کار علاوه بر این که از طرح پرسش تکراری جلوگیری کرده‌اید، یک پرسش دیگر را نیز غنی‌تر کرده‌اید.
با این حال در بعضی شرایط یک پرسش تکراری به موضوعی اشاره می‌کند که در پرسش قبلی یا پاسخ‌های ارائه شده بر آن تاکید کافی نشده است. در این حالات طرح پرسش تکراری با ذکر تفاوت آن با پرسش پیشین (و پیوند به آن پرسش در متن پرسش خودتان) منطقی است.
پرسشی طرح کنید که پاسخ صریح و مشخص دارد.
پرسش‌هایی که بدون رسیدن به یک نقطه‌ی پایانی می‌توانند تا ابد ادامه پیدا کنند و بحث بر سر پاسخ درست بیشتر وابسته به سلیقه و دیدگاه پاسخ‌دهنده است، پرسش‌های مناسبی برای مطرح شدن در وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ نیستند.
معمولاً پرسش‌هایی که با عباراتی شبیه «به نظر شما ...»، «مناسب‌ترین روش برای ...» و ... مطرح می‌شوند پاسخی صریح ندارند و هر پاسخی می‌تواند دیدگاه شخصی پاسخ‌دهنده تلقی شود هرچند برای آن دلیل داشته باشد.
گاهی پرسش‌هایی که می‌توانند صحیح در نظر گرفته شوند به صورت اشتباه طرح می‌شوند. مثلاً طرح پرسشی مثل «بهترین روش برای تبدیل عدد صحیح به رشته» شامل واژه‌ی بهترین است که می‌تواند به هر صورتی تفسیر شود. در صورتی که این پرسش را می‌توان به صورت «کاراترین روش تبدیل عدد صحیح به رشته از نظر سرعت اجرا» مطرح کرد.
همچنین پرسشی که می‌دانید در وب‌سایت راه‌حلی برای آن نخواهید یافت طرح نکنید. به عنوان مثال طرح یک مساله‌ی سخت علمی که در علم کامپیوتر هنوز برای آن پاسخی یافت نشده، در این وب‌سایت معقول نیست.
پرسش خود را با اطلاعات کافی مطرح کنید.
برای پاسخ به یک پرسش حداقل اطلاعاتی لازم است که توسط طراح پرسش باید مد نظر قرار بگیرد. مثلاً برای پرسش از اجرای یک کد برنامه‌نویسی باید زبان برنامه‌نویسی و سیستم‌عاملی که کامپایلر یا مفسر روی آن اجرا می‌شود بیان گردد. معمولاً در صورتی که اطلاعات کافی را در پرسش بیان نکرده باشید، در دیدگاه‌ها به شما یادآ‌وری خواهد شد. در این موارد اضافه شدن یک قطعه به پرسش را در پرسش به گونه‌ای (مثلاً با تاکید ویرایش:...) مشخص کنید و در پاسخ به دیدگاه تذکردهنده به‌روز شدن پرسش را اطلاع دهید.
وظیفه‌ی خود را به دوش دیگران نیاندازید
وب‌سایت پرسش و پاسخ مکانی برای ارائه‌ی یک راه‌حل کامل برای مساله‌ی شما نیست. بلکه هنگامی که شما مساله‌ی را حل می‌کنید و در میان حل آن به اشکالی برخورد می‌کنید برای کمک گرفتن از متخصصین به وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ رجوع می‌کنید. بنابراین درخواستراه‌حل پروژه‌های دانشجویی یا کار درسی مدرسه به هیچ وجه درست نیست. در این مواقع خودتان دست به کار شوید و در هر قسمتی که تلاش شخصی شما نتیجه نداد به این وب‌سایت رجوع کنید.

هیچ قانونی کامل نیست. پرسش‌هایی وجود دارد که طرح آن اشتباه است اما با رعایت قوانین بالا قابل طرح است. همچنین پرسش‌هایی قابل طرح است که در قوانین بالا رد خواهند شد. بنابراین می‌توان موارد سهل‌گیرانه‌ای‌تری را در برخی مواقع در نظر گرفت

برای پرسش‌های ساده، ابتدا در کتاب‌ها و اینترنت جستجو کنید.
پاسخ بسیار از پرسش‌ها به راحتی در کتاب‌ها و اینترنت قابل یافتن است. بنابراین پرسشی مانند «رم چیست؟» که پاسخ آن به وفور در همه جا در دسترس است، یک پرسش مناسب نمی‌باشد. با این حال گاهی پرسش‌های ساده در وب‌سایت منجر به پاسخ‌های دقیق و کاملی می‌شود که خود می‌تواند یک منبع جذاب باشد. بنابراین طرح پرسش‌های ساده در برخی موارد مطلوب است.
طرح بعضی پرسش‌های خاص بدون پاسخ قطعی ممکن است.
بعضی پرسش‌ها پاسخ قطعی و همیشگی ندارند اما پاسخ به آن‌ها می‌تواند در هر زمان راه‌گشای یک مشکل باشد. به عنوان مثال هنگامی که استفاده از یک کامپایلر را برای کامپایل یک کد خاص بررسی می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که کامپایلرهای مختلف کدهای با اندازه‌های مختلف و سرعت‌های اجرای متفاوت را تولید می‌کنند. در این حالت طرح پرسشی مانند این که «برای اجرای این کد کدام کامپایلر بهتر است؟» با ذکر توضیحات این که چه مولفه‌هایی مورد نظر شماست، مانند سرعت اجرا و ... می‌توانید این پرسش را به بحث بگذارید.
هرچند این پرسش به نوعی نظرسنجی محسوب می‌شود و پاسخ همیشگی و کاملی ندارد اما چون مثال، یک مثال واقعی است و پاسخ به آن می‌تواند انتخاب شما را قوی‌تر کند طرح این پرسش مفید است.
نظرسنجی مبتنی بر مستندات قابل قبول است.
در برخی مواقع می‌خواهید قدرت اجرای چند اسکریپت گسترده و پیشرفته را مقایسه نمایید. مثلاً سرعت اجرای متوسط جوملا، وردپرس و دروپال. در این مواقع طرح پرسش یا ذکر قیدهایی که رسیدن به یک پاسخ منطقی را ممکن کند می‌تواند مطلوب تلقی شود. در این مواقع باید بسیار دقت کرد که بحث با ارائه‌ی مستندات پیش رود و به بیان عقیده‌های شخصی پرداخته نشود.
در صورت نیاز پرسش خود را تصحیح و به‌روز کنید.
پس از طرح پرسش گاهی کاربران دیگر، یادآوری‌هایی می‌کنند و اشکالاتی به طرح سوال وارد می‌کنند. در این موارد پس از تصمیم به تصحیح و به‌روز کردن پرسش، این مطلب را اعلام کنید و در متن پرسش نیز تاکید کنید.
پس از یافتن پاسخ پرسش خود را با پاسخ صحیح به‌روز کنید.
پس از طرح پرسش گاهی کاربران دیگر، برخی مواقع پاسخ‌های کاربران دیگر بسیار زیاد است و هرکدام قسمتی از پرسش شما را پاسخ می‌دهد. در این مواقع می‌توانید علاوه بر انتخاب کردن یک پاسخ، پرسش خود را به‌روز کرده و پاسخی را که از مجموع پاسخ‌های ارائه‌شده استنباط کرده‌اید در پرسش قرار دهید تا در صورت رجوع، یک بازدیدکننده به راحتی بتواند پاسخ را در انتهای متن پرسش ببیند.
از تجربیات کاربران باسابقه استفاده کنید.
پس از رعایت نکته‌های بیان شده، از راهنمایی‌های کاربران باسابقه استفاده کنید و به تذکراتی که ارائه می‌کنند دقت کنید. کاربران باسابقه معمولاً دید وسیعی نسبت به کلیت پرسش طرح شده و مناسب بودن یا نبودن آن دارند.
امتیازات مربوط به پرسش
شما با طرح یک پرسش، امتیاز دادن به پرسش و ... امتیازاتی دریافت می‌کنید. این امتیازات به صورت زیر هستند
ارسال یک پرسش۲ امتیاز مثبت برای طراح پرسش
انتخاب یک پاسخ برای پرسش خودتان۳ امتیاز مثبت برای طراح پرسش
هر امتیاز مثبت روی پرسش شما۱ امتیاز مثبت برای طراح پرسش
هر امتیاز منفی روی پرسش شما۱ امتیاز منفی برای طراح پرسش
افزایش امتیاز برای پرسش دیگران۱ امتیاز مثبت برای امتیازدهنده
کاهش امتیاز برای پرسش دیگران۱ امتیاز منفی برای امتیازدهنده

در صورتی که دیدگاه یا پرسشی در مورد این قوانین دارید یا قانون مناسبی را برای پیشنهاد دارید، به پشتیبانی ایلی مراجعه کنید.