اولین بار است که به این وب‌سایت می‌آیید. راهنما را مطالعه کنید!
x
موسسه خیریه محک

شهر ریاضی بازی-ریاضی

مزایا و معایب استفاده از utf-32

0 امتیاز
725 نمایش

چرا از utf-32 استفاده‌ی زیادی نمی‌شه مثلاً در وب؟ اصلاً کاربردی داره؟

هیچ پژوهش انسانی نمی‌تواند ادعای علمی بودن داشته باشد، مگر این‌که از برهان ریاضی برخوردار باشد (لئوناردو داوینچی)
پرسیده شده دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ در زبان‌های برنامه‌نویسی توسط prodo  

1 پاسخ

0 امتیاز

مزیت استفاده از utf-32 این هست که هر کاراکتر به طور مشخص ۳۲ بیت داره و بنابراین پردازش متن به راحتص و با سرعت صورت می‌گیره. برای نمایش هر کاراکتر کافیه ۳۲ بیت رو بخونیم و کاراکتر معادل یونیکدش رو چاپ کنیم.

یک مزیت دیگه‌ی استفاده از utf-32 این هست که کار با رشته‌های کاراکتری رو ساده می‌کنه. مثلاً‌ برای خوندن کاراکتر ۱۰ ام یک رشته‌ی utf-32 کافیه از بایت ۳۲۰ به بعد ۴ بایت داده رو بخونیم.

مشکل اصلی استفاده از utf-32 این هست که فضای بسیار زیادی رو اشغال می‌کنه. یعنی برای هر کاراکتر ۳۲ بیت. در صورتی که ممکنه در یک کاربرد از کاراکترهایی استفاده بشه که هر کدوم به ۸ بیت بیشتر نیاز ندارن (متون انگلیسی). در این مواقع حافظه‌ی مصرفی ۴ برابر بیشتر از مورد نیاز هست.

این افزایش حافظه‌ی مصرفی وقتی مورد استفاده در تبادل داده‌ها روی شبکه هست، مشکل بیشتری رو هم به وجود می‌آره چون باید ۴ برابر داده‌های بیشتری روی شبکه ارسال بشه که سرعت ارسال رو ۴ برابر کاهش می‌ده.

یه مشکل دیگه‌ی استفاده از utf-32 سازگاری با یونیکد در آینده‌های دور هست. (البته این مشکل احتمالاً به وجود نخواهد آمد) چون این نوع کاراکتری دقثقاً ۳۲ بیت داره حدود ۴ میلیارد کاراکتر رو پشتیبانی می‌کنه و اگه روز تعداد کاراکترهای یونیکد از این بیشتر بشه!!! دیگه برنامه‌هایی که از utf-32 استفاده می‌کردن پشتیبانی نمی‌شن

مشکل مطرح شده در استفاده در وب، بیشتر به سرعت ارسال و حافظه‌ی مصرفی ربط داره که روی وب لازمه که فضای کمتری مصرف بشه و سرعت اجرا بالاتر بره. بنابراین انتخاب utf-8 مناسب‌تره.

هیچ پژوهش انسانی نمی‌تواند ادعای علمی بودن داشته باشد، مگر این‌که از برهان ریاضی برخوردار باشد (لئوناردو داوینچی)
پاسخ داده شده دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ توسط prodo