اولین بار است که به این وب‌سایت می‌آیید. راهنما را مطالعه کنید!
x
موسسه خیریه محک

شهر ریاضی بازی-ریاضی

مزیت روش ممیز ثابت نسبت به ممیز اعشاری

0 امتیاز
1,038 نمایش

چه وقتایی روش ممیز ثبات از روش ممیز اعشاری بهتر و کاراتره؟

هیچ پژوهش انسانی نمی‌تواند ادعای علمی بودن داشته باشد، مگر این‌که از برهان ریاضی برخوردار باشد (لئوناردو داوینچی)
پرسیده شده شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ در زبان‌های برنامه‌نویسی توسط prodo  

1 پاسخ

0 امتیاز

پاسخ دقیقاً به تفاوت اصلی ممیز شناور و ممیز ثابت برمی‌گرده. وقتی نیاز به تعداد رقم اعشار مشخص در عدد اعشاری دقیق داریم از ممیز ثابت استفاده می‌کنیم. در روش ممیز شناور همه‌ی اعداد اعشاری به صورت تقریبی ذخیره می‌شن که گاهی این تقریب دقیق هست یعنی خود عدد.

تضمینی وجود نداره که در روش ممیز شناور برای همه‌ی اعداد اعشاری یک بازه‌ی خاص این تقریب حتماً دقیق باشه در صورتی که در روش ممیز ثابت این تقریب برای اعداد اعشاری تا تعداد رقم اعشار تعریف شده دقیق هست.

مثلاً در صورتی که ممیز ثابت رو با ۵ رقم اعشار تعریف کرده باشیم، همه‌ی اعدادی که حداکثر ۵ رقم اعشار دارن در این نوع داده دقیق نمایش داده می‌شن در صورتی که همین اعداد ممکنه در روش ممیز شناور به صورت تقریب غیردقیق ذخیره بشن.

یک حالت دیگه وقتی هست که اصولاً دقت بیشتر از چند رقم اعشار مورد نظر نباشه. مثلاً در محاسبات مالی گاهی دقت بیشتر از یک دهم مورد نیاز نیست. در این موارد هم می‌شه برای سادگی کار (از نظر کاربر نه از نظر ماشین) از اعداد ممیز ثابت استفاده کرد.

بنابراین دو حالت اصلی، دقیق بودن اعداد اعشاری در بازه‌های خاص و راحتی کار با اعداد توسط کاربر، موجب می‌شه که ممیز ثابت به کار بیاد

هیچ پژوهش انسانی نمی‌تواند ادعای علمی بودن داشته باشد، مگر این‌که از برهان ریاضی برخوردار باشد (لئوناردو داوینچی)
پاسخ داده شده پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۲ توسط prodo